Laaja uudistaminen on tuonut Zugspitzen maiseman Hilton Airport Hotelin konferenssialueelle Münchenissä. Erityinen yksityiskohta: kuva on ikuistettu betoniin.

Lentokenttähotellin asiakkaat ovat usein matkalla, väsyneitä ja eivät kiinnitä ympäristöönsä suurta huomiota. Tällaisina hetkinä lämmin tunnelma voi tehdä suuren eron. Tämä ajatus oli arkkitehti Claudia Schmitt-Riderin mielessä Münchenin Gumpp Heigl Schmitt -toimistosta Hilton Airport Hotelin uudistamisen ja laajentamisen aikana. Uudistuksen myötä hotellin kapasiteetti lähes kolminkertaistui.

Konferenssialue myös modernisoitiin ja laajennettiin; kahdeksan uutta seminaaritilaa lisättiin olemassa oleviin viiteen. Schmitt-Rider valitsi johdonmukaisen suunnittelukonseptin hotellille ja konferenssialueelle, jonka keskiössä oli alueen teema: "Hanke oli osa Mountain Hub -projektia, joka jatkui myös uudisrakennukseen. Toisaalta se asettuu lentokenttähotellin kontekstiin ja toisaalta sen sijaintiin Baijerissa." Väriteema pidettiin siis sinisenä ja valkoisena, sisustuksessa käytettiin puulattioita ja paljasta betonia.

Konferenssisiiven vastaanotossa valkoinen vastaanottotiski hallitsee tilaa, muistuttaen väri- ja muotonsa puolesta jäätikköharjaa. Sen taustalla on erityinen seinämaalaus: kuva Wetterstein-vuoristosta ja Zugspitzestä – ei kehystettynä, vaan reliefinä paljaalla betoniseinällä. "Betonireliefi kutsuu aloittamaan rakennuksen uudistamisen ja on ensimmäinen kontaktipiste", sanoo Schmitt-Rider. Erilaiset kohoumat ja laskut luovat kolmiulotteisen vaikutelman betoniin. Muuttuvat valaistusolosuhteet saavat kuvan erottumaan selvemmin.

Halutun vaikutelman saavuttamiseksi betonipaneelien valmistuksessa käytettiin RECKLI

valokuvakaiverrusmuotteja. Seinäyksikön tuotannosta vastasi Bachlesivalmistetehdas, ja sementin toimitti Heidelberg Cement. Arkkitehti Schmitt-Riderille tämä oli ensimmäinen kerta, kun hän käytti elastisia valumuotteja betonipintojen luomisessa. Yleensä RECKLImuotteja käytetään ulkoseinissä, mutta valokuvakaiverrusmuotit sopivat myös sisätiloihin – aivan kuten RECKLIartico neo -tuotesarja, joka on kehitetty erityisesti sisätiloja varten.

Betonireliefin käyttö on moderni tulkinta perinteisestä alppipanoraamasta. Kuvan siirtämiseksi seinälle se piti muuntaa reliefiksi valumuottiin. Tämän vuoksi kuva muunnettiin tietokoneella tiedostoksi, jossa oli 256 harmaan sävyä, jonka CNC-jyrsin pystyi lukemaan. Näiden tietojen avulla CNC-kone jyrsi eri syvyisiä ja leveitä uria levymateriaaliin. Tämä toimi päämallina valumuotin valmistuksessa. Käytettiin näytekappaleita, joissa oli erilaisia reliefisyvyyksiä, ja niitä vertailtiin paikan päällä valaisemalla, jotta sopivat syvyydet löydettiin reliefille.

Valmis seinämaalaus on kooltaan 2,5 x 6 metriä ja se on jaettu kolmeen paneeliin. Pitkäaikaisen kokemuksensa ansiosta betonirakenteiden valmistuksessa fasadeille Bachl esivalmistetehdas hoiti ainutlaatuisen kappaleen luomisen upeasti. Yhteensä kolme betoniosaa painavat viisi tonnia ja ne on kiinnitetty teräsrakenteeseen. "Asennus sujui erittäin ammattimaisesti. Logistiikassa tiimi, joka rakensi teräsrakenteen kehykselle, ja esivalmisteteollisuuden asiantuntijat tekivät hyvää yhteistyötä", kertoo Schmitt-Rider.

Taidekappaleiden siirtämiseen erikoistunut logistiikkatiimi kuljetti seinämaalauksen esivalmistetehtaalta hotelliin, jossa se nostettiin seinälle erikoisnosturilla. "Hotelli tuki meitä uudistuksen aikana ja yhteistyö rajoitetun pääsyn kanssa sisäänkäynnille sujui hyvin. Asennus kesti vain muutaman päivän, koska kaikki oli suunniteltu etukäteen", arkkitehti kertoo. Modernisoidun konferenssialueen avautumisesta lähtien reliefi on antanut vieraille syyn pysähtyä ja ihastella, kun he huomaavat, että poikkeuksellinen kuva syntyy valon ja varjon vuorovaikutuksesta.