Ranskan La Rochellen kulttuurikeskus paljastaa sisäisen luonteensa ulospäin: julkisivua koristavat lukuisat tanssivat hahmot.

La Rochellen uusi kulttuurikeskus tervehtii vierailijoitaan leikkisästi: auringonvalo liukuu valkoisen betonijulkisivun pinnalla, ja sen kuvio paljastuu vasta tarkemmalla katsomisella. Aluksi satunnaiselta näyttävä kuvio paljastuu toisiinsa kytkeytyvien tanssivien hahmojen leikiksi.

Kaunis julkisivu paljastaa rakennuksen tarkoituksen: sitä käytetään yksityisiin ja julkisiin tapahtumiin sekä teatterinäytöksiin. Espace Bernard Giraudeau voi majoittaa jopa 400 ihmistä. Kulttuurikeskus on nimetty kaupungin kuuluisan pojan, näyttelijä Bernard Giraudeaun, mukaan, joka esiintyi Ranskan nuorisokomediassa "La Boum – The Party" vuonna 1980 ja sai myöhemmin mainetta Saksassa elokuvissa kuten "Meduusojen vuosi" ja Rainer Werner Fassbinderin tragediassa "Water Drops on Burning Rocks". Giraudeau kuoli vuonna 2010, ja nyt hänen synnyinkaupunkinsa kunnioittaa häntä uudella rakennuksella.

Hanke tilattiin kaupunginvaltuustolta ja sen kustannukset olivat 2,7 miljoonaa euroa. Ranskalainen arkkitehtitoimisto BIM! vastasi suunnittelusta. "Kun saavuimme paikalle, meillä ei ollut rajoitteita tai esteitä", kertovat projektin arkkitehdit. He saivat inspiraationsa ympäröivästä arkkitehtuurista: "Päätimme jatkaa alueella 1960-luvulta asti hallinneella betonilla ja osoittaa, että voimme rakentaa liikkuvaa runoutta", arkkitehdit kertovat. He suunnittelivat rakennuksen kaarevilla ulkoseinillä, joiden dynaamista ulkonäköä korostavat julkisivun tanssivat hahmot.

Julkisivun toteutus

Päivänvalossa neljä senttimetriä syvä seinäreliefi herää eloon valon ja varjon leikin ansiosta. Etäältä rakennus näyttää kaarevalta valkoiselta monoliitilta, jonka pinnalla on näennäisesti satunnainen kuvio. "Lähempää tarkasteltuna rakennus saa inhimillisen mittakaavan, ja hahmojen liikkeet tulevat selkeämmiksi niiden kytkeytyessä toisiinsa."

Joustavia muottivuorauksia käytettiin tanssijoiden kuvioiden siirtämiseen julkisivuun. Arkkitehtien ideoiden ja piirrosten pohjalta RECKLI rakensi ensin yksilöllisen positiivisen mallin, josta muottivuoraus valettiin. Joustava muotti asetettiin valumuottiin betonoinnin aikana, ja se voitiin helposti irrottaa betonipinnasta betonin kovettumisen jälkeen. Se takaa motiivien tarkan toiston ilman rikkoutumia, ja joustavuutensa ansiosta muottivuorauksia voidaan käyttää 10–100 kertaa.

Jotta kuvio saataisiin julkisivussa mahdollisimman saumattomaksi, arkkitehdit valitsivat paikalla valettavan betonin. Teksturoituja muottivuorauksia käytettiin siis suoraan rakennustyömaalla. Suunnittelu jaettiin osiin ja porrastettiin monotonisen toiston välttämiseksi. "Kun elementit asetettiin muottiin, jokainen osa siirrettiin kolmanneksen verran ylöspäin, ilman että suunnittelun harmonia kokonaisuutena kärsi." Rakennuksen suunnittelu ja toteutus Ranskan energianormien mukaisesti tekevät tästä hankkeesta esimerkillisen kestävän ja luovan rakentamisen projektin.