Oberrietin Raiffeisenbank erottuu ympäristöstään erityisellä julkisivullaan. 59 esivalmistettua lasikuitubetonielementtiä verhoavat rakennuksen kuin huntu, mutta ne eivät ole vain ulkonäön vuoksi.

Raiffeisenbankin Oberrietin konttori näyttää leijuvan naapurustonsa yllä kuin avaruusalus. Yksityiskohtainen valkoinen huntu peittää pankin, ja se varmasti kiinnittää katseet.

Sveitsiläinen arkkitehti Carlos Martinez vastaa suunnittelusta. Hän asetti suorakaiteen muotoisen yläkerroksen kahden jalustan päälle, jotka sisältävät sisäänkäynnin ja drive-in-pankkiautomaatin. Martinez sai inspiraationsa amerikkalaisista drive-in-palveluista, ja hänen suunnittelunsa tuo mieleen 1950- ja 1960-lukujen arkkitehtuurin.

Rakennuksen yläkerros ulottuu jalustan yli ja näyttää leijuvan ilmassa. Jalusta on osittain peilattu, mikä saa sen lähes sulautumaan ympäristöönsä. "Koko ala-alue on korkeatasoinen sisäänkäynti, esipiha ja pysäköintialue, ja se jatkuu esittämällä kromiteräsraitoja upotettuina asfalttiin", arkkitehti selittää.

Martinez suunnitteli tämän uuden liiketilan olemassa olevan drive-in-laskentatiskin ympärille. Punainen matto johdattaa vierailijat pankin sisälle, jossa yläkerroksessa sijaitsevat toimistot ja neuvotteluhuoneet. "Tämä konsultointipankki esittelee itsensä avoimena, täysin lasitettuna kuutiona, joka on jaettu yksittäisiin pillimäisiin alueisiin lasielementtien avulla", arkkitehti kertoo. Yhdellä napin painalluksella lasielementit voidaan varjostaa, jotta asiakkaiden yksityisyys säilyy.

Ulkoisesti rakennuksen ympärillä on verkkomainen rakenne betonielementeistä. Julkisivu kattaa noin 300 neliömetriä ja tarjoaa kolmiulotteisen vaikutelman erityisellä suunnittelulla.

Suunnittelu toteutettiin RECKLI joustavien teksturoitujen muottivuorausten avulla, ja se toi tiimille haasteita. Muottivuoraukset tulivat RECKLIUNIQUE-sarjasta, jossa räätälöidyt muottivuoraukset tuotetaan arkkitehdin ja asiakkaan erityistoiveiden mukaisesti. Julkisivun tasaisille ja kaareville pinnoille tarvittiin kolme räätälöityä muottivuorausta: yksi suora, yksi kaareva ja yksi, jossa on sekä suora että kaareva osa. "Koska kaarevuus on niin suuri, sitä ei voitu tuottaa yhdellä elementillä. Meidän piti jakaa se useisiin osiin. Arkkitehti jakoi julkisivun yhtä suuriin elementteihin ja suunnitteli tekstuurin niin, että sitä voitiin käyttää uudelleen jokaisen elementin jälkeen", selittää Sven Kosjak, RECKLI:n Operatiivinen Muottivuorausjohtaja.

Kaarevat esivalmistetut elementit täytyy irrottaa muotista varoen, erityisesti elementit, joissa on aukkoja, kuten huntumaisessa julkisivussa. "Elementit piti aina irrottaa pystysuorassa. Tämän projektin kaarevat elementit olivat erityinen kohokohta, sillä aukot täytyi toteuttaa kartiomaisesti, jotta muottien irrottaminen olisi mahdollista", Kosjak selittää. CRE Panelin toimitusjohtaja Markus Loacker kutsuu irrottamisprosessia projektin suurimmaksi haasteeksi.

Julkisivuun valittiin kirkkaanvalkoinen lasikuitubetoni, joka kiinnittää katseet, mutta valinta ei ollut vain esteettinen. Betoni myös suodattaa autojen pakokaasuja drive-in-alueella. Tämä on mahdollista esivalmistettujen betonielementtien sisältämän titaanidioksidin ansiosta. UV-valon vaikutuksesta ne kehittävät saasteita vähentävän vaikutuksen, jolloin saasteet kerääntyvät betonin pinnalle ja ne voidaan helposti huuhtoa vedellä pois.