Intercity-hotelli Frankfurtin päärautatieasemalla rakentaa historiallista kaupunkirakennetta ja erottuu ainutlaatuisella ja huolellisesti suunnitellulla julkisivullaan.

Osana Frankfurtin päärautatieaseman kunnostusta, Bahnhofplatzin eteläpuoli kehitetään keskeiseksi liikennepisteeksi ja uudelle Steigenberger Groupin hotellille. 1960-luvun alkuun asti paikalla oli Wilhelminian tyylinen rakennus. Uusi hotellirakennus seuraa historiallista kaupunkisuunnitelmaa, rajaa päärautatieaseman etelänpuoleisen etupihan länsisuunnassa sopivalla rakennuskorkeudella ja palauttaa Mannheimer Straßen länsipäädyn Wilhelminian tyyliin.

Rakennuksen muoto yhdistyy läheisiin rakennuksiin. Hotellirakennuksen muotoilu ja suunnittelu sisältävät historiallisia elementtejä, kuten suljetun rakennusmuodon, vinot kulmat ja julkisivun profiilit. Kahdeksankerroksinen rakennus sisältää 400 hotellihuonetta ja maanalaiseen pysäköintihalliin mahtuu 82 autoa. Hotellilla on erinomaiset liikenneyhteydet paikallisille ja valtakunnallisille junalinjoille sekä kaupunki- ja bussiliikenteelle.

Rakennuksen syvyyden vuoksi siinä on sisäpiha. Katto koostuu tasakatosta, jonka päällä on tekninen laitteistoalue, ja avoimesta kattorakenteesta, jonka kaltevuus on 44°, kuten ympäröivissä rakennuksissa. Yläkerrosten julkisivu koostuu ripustetuista arkkitehtonisista betonielementeistä, joissa on rakenteellinen pinta ja rei'itetty verkko. Esivalmistetut elementit valmistettiin, toimitettiin ja asennettiin Dreßler Bau GmbH

Stockstadt am Mainin toimipisteestä. Yrityksen oma esivalmistetehdas työskenteli Schneider + Schumacherin arkkitehtien kanssa lähes 4 500 m²arkkitehtonisen betonijulkisivun toteutuksessa.

Julkisivu ja toteutus

Julkisivun sileät, aaltoilevat profiilit ulottuvat ranskalaisille ikkunoille molemmin puolin, ja paneelien paksuus kapenee 15 senttimetriä 9 cm ikkuna-aukkoja kohti. Jotta aallot loppuvat porrastettuihin oviin sopivasti, tarvittiin eri aallonpituuksia. Profiilit on kehystetty 25 cm leveällä, hienosti pestyllä beigevärisellä raidalla.

Viisikulmainen rakennus, jossa on pyöristetyt kulmat, johtaa edelleen uusiin aaltomuotoihin. Tämä pintasuunnittelu voitiin saavuttaa vain rakenteellisilla muottivuorauksilla. Aaltoilevan rakenteen vuoksi valmismuotteja ei voitu käyttää. Tiimi luotti RECKLI UNIQUE -sarjan yksilöllisiin muottivuorauksiin.

Teknisen konsultoinnin hoiti Bau-Consult Hermsdorf, joka vastasi julkisivuelementtien kolmiulotteisesta teknisestä käsittelystä. Tämän pohjalta RECKLI tuotti muottivuorauksia viidelle eri aallonpituudelle, viidelle erilaiselle kulmatilanteelle ja kahdelle porrastetulle ovi-aukolle. RECKLI valmisti 12 positiivista mallia, joista valettiin 14 muottivuorausta 400 valmiille elementille.

Kulmapaneelien tuotantoa kohdatessaan tiimi kohtasi haasteita pinnan laadussa, mutta ratkaisi ne korkeapainevalulla pystysuorassa muotissa. Rakennus hyväksyttiin onnistuneesti huhtikuussa 2018.