Naisten muotiliike The Kape Yhdistyneissä arabiemiirikunnissa laittaa vaatteet keskiöön minimalistisella muotoilullaan. Vaikka tyyli on hienovarainen ja vähäeleinen, se tekee vaikutuksen muun muassa betonijulkisivun avulla.

Dubai Mall on yksi Yhdistyneiden arabiemiirikuntien ylellisimmistä ostospaikoista. Guccin ja Pradan kaltaisten luksusbrändien rinnalle on avannut liikkeen myös nuori arabialainen muotibrändi THE KAPE. Hanadi al Hawin perustama merkki keskittyy perinteiseen islamilaiseen abaya-vaatteeseen, joka on täyspitkä asu, jota naiset käyttävät normaalien vaatteidensa päällä lähtiessään kotoaan.

Brändin omistaja halusi ilmentää muodin modernia tulkintaa myös liikkeensä ulkoasussa. The Kape palkkasi italialaisen superfuturedesign*-arkkitehtuuristudion, jolla on toimisto myös Yhdistyneissä arabiemiirikunnissa ja joka on suunnitellut useita luksusmerkkien liiketiloja. ”Tämä oli yksi suosikeistamme, koska kyseessä oli tuore startup ja sen ensimmäinen myymälä sekä toimisto Dubai Design Districtissä. SUPERFUTUREDESIGN*-konsepti ja filosofia upotettiin jokaiseen liikkeen yksityiskohtaan, ja siitä tuli jotain, mikä sulautui yhteen brändin suunnittelemien ja myymien epätavanomaisten muotivaatteiden kanssa,” arkkitehdit kertovat.

Arkkitehdit nostivat valon keskiöön 70 neliömetrin kokoisessa butiikissa. Sisustus on hallitun harmaa ja maanläheinen, ja harkittu valaistuskonsepti korostaa värejä hienovaraisesti, tuoden vaatteet pääosaan. Valkoinen katto ja vaaleanharmaa hartsilattia antavat vaikutelman korkeudesta. Ainoastaan sovituskopit on sisustettu dramaattisemmin: matot ja verhot hohtavat syvänpunaisina. Oranssikuvioinen tuoli ja kolmiosainen peili toimivat hyvin valittuina aksentteina, joilla on myös käytännön tarkoitus: tuoli on ostosseuralaisten istuin ja peili asiakkaan käyttöön.

PrevNext
superfuturedesign*-arkkitehdit veivät konseptinsa johdonmukaisesti myös ulkotilaan. He yksinkertaistivat perinteisen lasijulkisivun yhdeksi suureksi, ulkonevaksi ikkunaksi. Näyteikkunassa voi esitellä yhden asun keskipisteessä. Myymälän julkisivusta tulee samalla myös esittelytila – ei vaatteille, vaan rakennusmateriaalille, betonille, joka on tässä käsitelty erityisellä tavalla. Kirkkaan valkoinen ja aaltoileva betonipinta viimeistelee butiikin arvokkaan ilmeen.

“Butiikin julkisivu syntyi kokeilusta uusien materiaalien ja elementtien kanssa; valmiiksi valetut sementtipaneelit muokattiin huolellisesti patentoidulla muottiteknologialla,” arkkitehdit kertovat. He valitsivat RECKLI Pennsilva-muotoilun, joka on pystysuunnassa kohoava ribbi- ja aaltorakenne. Aaltojen karkea rakenne tuo visuaalista jännitettä. RECKLI toimitti 4 joustavaa rakenteellista muottimattoa, kooltaan 1,2 x 1,24 metriä, ja 8 muottimattoa kooltaan 1 x 1,24 metriä. Whitecube Industriesin betonitekniikan asiantuntijat käyttivät mattoja lumivalkoisen ultrakorkean suorituskyvyn betonin käsittelyssä. Muottimatot asetettiin muottiin ennen betonin valua, ja kuivumisen jälkeen ne irrotettiin helposti pinnasta. Muottimatto siirtää kuvionsa – tässä tapauksessa Pennsilva-rakenteen – betonipintaan kuivuessaan.

"Se kulki pinnan yli vinottain ja loi hauskan efektin, joka kiinnittää yleisön huomion," arkkitehdit kertovat rakenteesta. Säätöpeilien ja -ripustimien avulla näyttelyaluetta voidaan muokata joustavasti ja tarjota inspiroiva katsaus muotiin.