Sillan rakentamisessa on paljon huomioon otettavia asioita, ja kustannukset kasvavat nopeasti. Muottilaattojen käyttö voi olla kustannustehokas suunnitteluratkaisu.
Joustavien muottilaattojen käyttö sillanrakentamisessa on monipuolista. Niiden joustavuus mahdollistaa betonielementtien käytön myös monimutkaisilla alueilla, kuten sillanrakenteissa. Ne eivät ainoastaan tarjoa taloudellista tapaa tuottaa betoniosia, vaan niiden uudelleenkäytettävyys myös tehostaa työskentelyä vähentämällä rakentamisaikaa.
Merkittävä etu on muottilaattojen varmistama tasainen laatu. Pinta- ja kuviotekstuurien tarkka toistaminen johtaa homogeeniseen betonipintaan, joka on vähemmän altis halkeamille ja muille rakenteellisille ongelmille. Tämä on oleellista siltojen pitkäaikaisen turvallisuuden ja kestävyyden kannalta. Lisäksi muottilaatat tarjoavat suuren suunnittelullisen joustavuuden ja pystyvät vastaamaan erilaisiin esteettisiin vaatimuksiin, kuten luonnonkivitekstuurien jäljittelyyn tai modernien, teksturoitujen pintojen luomiseen.
Olipa kyseessä uudisrakentaminen tai restaurointi, muottilaatat tarjoavat usein kustannussäästöjä verrattuna muihin rakennusmateriaaleihin, erityisesti silloin, kun suojelukohteiden säilyttämiseen liittyviä määräyksiä on noudatettava.
Höllenbachin sillan (Kuva 1) kunnostuksen aikana, joka on suojeltu pyöreäkaarinen silta Höllenbach-joen ja Landstraße 409 yli A1-tien varrella Remscheidin ja Wermelskirchenin välillä, toteutettiin laajoja toimenpiteitä sään ja ikääntymisen aiheuttamien vaurioiden vuoksi, jotka vaikuttivat sen 22 kaareen. Nämä heikentymät aiheuttivat riskejä jalankulkijoille ja autoilijoille sillan alla. Toteutettavuuden ja kustannussyiden vuoksi arkkitehdit päättivät korvata olemassa olevat luonnonkiviharkot näkymättömällä betonilla, joka muistuttaa luonnonkiveä. Haasteena oli erilaiset tekstuurit sillan kansirakenteen näkyvillä ja alapuolisilla pinnoilla.
Alkuperäisen ulkonäön tarkkaa jäljittelyä varten kaarien kulmien erilaisista tekstuureista luotiin ensin mallit, jotka toimitettiin suojeluviranomaisen hyväksyttäväksi. Hyväksynnän jälkeen muottilaatat valmistettiin. Valmisosatehtaassa kulmakivet valettiin yksitellen ja koottiin sitten työmaalla pala palalta kuin rakennuspalikat: 64 näkyvästä betonilohkosta koostuu 25 metriä pitkä sillan kansi.